بازار عرضه فیروزه عجمی دامغان

فیروزه سنگی زینتی است که به تبع مرغوبیت و اصالت، سنگی قیمتی به حساب می‌‌ آید. پربهاترین و مرغوب‌‌ترین نوع این سنگ در سطح جهان فیروزه ایرانی است، که از دیرباز در شهر نیشابور، و بعدها در شهر های دامغان، و کرمان استخراج می‌‌ شده است. در این متن می‌‌ خواهیم خواص فیروزه دامغان و به ویژه نوعی عجمی آن را بررسی کنیم.بازار عرضه فیروزه عجمی دامغان

مشخصات فیروزه دامغان چیست؟

مشخصات فیروزه دامغان چیست؟ فیروزه که در زبان‌‌های لاتین از آن با عنوان تورکواز (turqueois) یا همان سنگ ترکی یاد می‌‌شود، به صورت سنتی به فیروزه اصل معدن ایران اشاره دارد، دلیل این نامگذاری بازرگانان ترکی بودند که این فیروزه را از ایران خریداری کرده و در اروپا به فروش می‌‌رسانده‌‌اند. البته به جز ایران فیروزه در آمریکا، مصر و تبت نیز استخراج می‌‌شود. اما ناگفته پیداست که فیروزه ایرانی در مرغوبیت شهرت جهانی دارد. طیف رنگی فیروزه متنوع بوده و از آبی کم‌‌رنگ تا سبز متمایل به زرد را پوشش می‌‌دهد، که هرچه رنگ آبی آن غالب تر باشد کیفیت آن نیز بیشتر است. فیروزه‌‌ در  ایران در معادن نیشابور، کرمان و دامغان استخراج می‌‌شود.

تشخیص اصل بودن فیروزه و نوع آن اغلب حتی برای متخصصان این رشته نیز کار سختی به شمار می‌‌رود. البته نشانه‌‌هایی هم وجود دارد که می‌‌توان با اتکا به آن‌‌ها فیروزه‌‌ی مورد نظر را تشخیص داد اما قبل از انجام هر آزمونی بهتر آن است که به سراغ فروشنده‌‌ی معتمد رفت.

بیشتر سنگ‌‌های فیروزه‌‌ دیگر نسبت به فیروزه‌‌ دامغان رنگ روشن‌‌تر و سطح صاف‌‌تری دارند. در حالی که سطح فیروزه‌‌های دیگر شامل رگه‌‌ها و ترک‌‌های ریز و نازک است و حالت زمخت‌‌تری دارد فیروزه دامغان نازک بوده و رگه‌‌های روی این فیروزه‌‌ی به صورت ترک‌‌های درشت‌‌تری نسبت به دیگر فیروزه‌‌ها ظاهر می‌‌شود. معمولاً‌ پشت نگین فیروزه‌‌ دامغان به دلیل نازک بودن سنگ، لایه‌‌ای گل یا خاک چسبانده می‌‌شود تا فیروزه حین تراش خرد نشود. این لایه‌‌ خاک بسیار نازک بوده و گاهی حتی از سنگ جدا می‌‌شود.

فیروزه عجمی دامغان در بین اعراب محبوبیت زیادی دارد اما در میان ایرانیان و دیگر خریداران فیروزه تفاوت چندانی میان فیروزه عجمی و فیروزه رگه دار که به آن عنکبوتی یا اسپایدر نیز می‌‌گویند وجود ندارد، معیار مهم در تشخیص کیفیت فیروزه نزد خریداران رنگ آن است  و البته اگر فیروزه دارای رگه‌‌های طلایی باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. 

مرکز پخش فیروزه اصل معدن

مرکز پخش فیروزه اصل معدن همانطور که در متن اشاره شد، تشخیص اصل بودن فیروزه و نوع آن حتی نزد متخصصان این صنعت بسیار دشوار است. بنابرین معقول و شایسته آن است که برای خرید فیروزه به مراکز معتبری مراجعه شود، که فیروزه اصل معدن را به مشتری عرضه می‌‌کنند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما