خرید مستقیم سنگ فیروزه دامغان

استخراج سنگ فیروزه در ایران قدمتی در حدود سه هزار سال دارد. استفاده از این سنگ به عنوان زینت از زمان شکلگیری اولین تمدن‌‌ها در این کشور مرسوم بوده است. سنگ فیروزه دامغان یکی از مرغوب‌‌‌ترین انوع فیروزه در سطح کشور می‌‌باشد. در این متن سعی داریم ویژگی‌‌های این سنگ را مورد بررسی قرار دهیم.خرید مستقیم سنگ فیروزه دامغان

ویژگی انواع سنگ فیروزه دامغان

ویژگی انواع سنگ فیروزه دامغان فیروزه که در زبان‌‌های لاتین به معنای سنگ ترکی است، یکی از قدیمی ترین سنگ‌‌های زینتی مستخرج از معادن ایران است. گواه این موضوع کتیبه ششم داریوش در کاخ آپادانا شوش است که در آن به تهیه فیروزه مورد نیاز این کاخ  از سرزمین خوارزم اشاره شده است. فیروزه در کشور‌‌های دیگر هم استخراج می‌‌شود که از مطرح‌‌ترین  آن‌‌ها می‌‌توان به مصر،‌ ایالات متحده و افغانستان اشاره کرد. اما مرغوبترین سنگ فیروزه موجود نوع ایرانی آن است.

فیروزه به خاطر قیمت بالا، معمولاً زینتی است دور از دسترس طبقات فرودست جامعه. فیروزه دامغان از این نظر مناسب است. چرا که از قیمت پایین‌‌تری نسبت به انواع دیگر فیروزه ایرانی و به خصوص فیروزه نیشابور برخوردار است. یکی از مهمترین روش‌‌های شناسایی انواع فیروزه، بررسی پشت نگین آن است. فیروزه‌‌ی دامغان بر خلاف فیروزه کرمان، از نگین بسیار نازکی برخوردار است. مثل فیروزه نیشابور نباید انتظار آن را داشته باشیم که پشت نگین فیروزه دامغان با رنگ آبی فیروزه مواجه شویم. معمولاً پشت نگین این نوع فیروزه لایه‌‌ای نازک از خاک یا گل اندود کرده‌اند. این لایه به استحکام فیروزه کمک کرده و باعث می‌‌شود سنگ در هنگام تراش آسیب نبیند. در صورت عدم وجود این لایه فیروزه حین تراش خرد خواهد شد. از لحاظ رنگ، فیروزه  دامغان دارای رنگ آبی روشن بوده و خطوط و رگه‌‌های روی سطح آن در نوع شجر یا عنکبوتی نسبت به گونه‌‌های دیگر درشت‌‌تر است و اگر سطح این نوع فیروزه حاوی شکاف‌‌های طلایی رنگ باشد، به دلیل کمیاب بودن قیمت بیشتری دارد. نوع دیگر فیروزه، فیروزه عجم است و همانطور که از نامش برمی‌‌آید در میان مردم عرب‌‌زبان محبوبیت خاصی داشته، و تنها در ایران یافت می‌‌شود. اما در میان دیگر ملل ملاک محبوبیت فیروزه اصالت و مرغوبیت آن است. این نوع فیروزه سطحی صیقلی دارد و برعکس نوع شجر بر سطح آن از شکاف و رگه و نقش و نگار هیچ خبری نیست. 

بازار فروش سنگ فیروزه دامغان

بازار فروش سنگ فیروزه دامغان فروش فیروزه امروزه به صورت حقیقی و مجازی صورت می‌‌گیرد. هرچند فیروزه نیشابور از شهرت به سزایی برخوردار است، اما مهمترین ملاک خرید فیروزه اگر قید مالی برای خریدار مطرح نباشد، مرغوبیت آن است. در خرید فیروزه باید علاوه بر آنکه از راهکار‌‌‌های تشخیصی یاد شده استفاده کرد، همینطور باید در نظر داشت که این سنگ زینتی از مراکز معتبر خریداری شود. 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما