مرکز فروش فیروزه عجمی نیشابور

چرا فیروزه نیشابور پربهاترین نوع فیروزه در جهان است؟ فیروزه نیشابور یکی از انواع فیروزه ایرانی است که به برکت مرغوبیت، ظرافت و زیبایی، محبوبترین نوع فیروزه جهان است. فیروزه با در نظر گرفتن نقش و نگار‌‌ موجود بر روی نگین بر دو نوع است، یکی فیروزه عجمی و دیگری نوع شجری. این مطلب شرح مختصری است از مشخصات فیروزه عجمی نیشابور.

مرکز فروش فیروزه عجمی نیشابور

نشانه های فیروزه عجمی نیشابور

نشانه های فیروزه عجمی نیشابور فیروزه عجمی فیروزه‌‌ای‌‌ است که سطح آن بر خلاف نوع شجری عاری از هرگونه شکاف و خطوط و نقش و نگار است. این نوع فیروزه که فقط در ایران یافت می‌‌شود، در میان مردم کشور‌‌های عرب‌‌نشین خواهان بسیاری دارد. اما تعیین اصالت فیروزه و نوع آن آنقدر کار دشواری است که حتی متخصصین این صنعت نیز به دشواری آن اذعان دارند.
شوربختانه بسیاری از فروشندگان با کمی دستکاری فیروزه‌‌های دیگر را به جای فیروزه‌‌ی نیشابور با قیمت‌‌های بالا به مشتری می‌‌فروشند، بنابراین بهترین متر برای شناسایی فیروزه اصل نیشابور رویت شناسنامه‌‌ اصالت فیروزه نیشابور است.
باید توجه کرد که رنگ فیروزه به دلیل دارا بودن مقادیر مس، کروم، وانادیوم و آهن، در طیف میان آبی روشن،‌ تا سبز مایل به زرد قرار می‌‌گیرد.
فیروزه‌‌ اصل از نظر رنگ معمولاً کمی مات است. فیروزه خالص نیشابور فاقد ماتریس بوده‌، و آبی آن یکدست است. مرغوبیت فیروزه را می‌‌توان از رنگ آبی آسمانی آن شناخت. فیروزه تقلبی از انبوهی از انواع پلاستیک‌‌های فشرده‌ به رنگ آبی ساخته می‌‌شود. برای تشخیص این موضوع باید فیروزه را برای مدت زیادی در معرض نور آفتاب قرار داد، اگر تغییر رنگ داد فیروزه تقلبی بوده، اما این روش در صورتی معتبر خواهد بود که آبی پلاستیک فشرده به وسیله‌‌ای از خارج به آن داده شده باشد.
اگر رنگ آبی قبل از فرآوری پلاستیک و به وسیله‌‌ مستربچ و دیگر رنگ‌‌دانه‌‌های صنعتی به پلاستیک اعمال شده باشد، این روش پاسخگو نخواهد بود. در این مواقع بهتر است یک سوزن بر روی نگین فیروزه کشیده شود، اگر بر روی آن خطی عمیق ظاهر شد، فیروزه قلابی است. سنگ فیروزه علاوه بر اینکه در این آزمایش خراشی بر نمی‌‌دارد بلکه اگر روی شیشه کشیده شود، نیز بر روی آن خراش می‌‌اندازد. یکی دیگر از نشانه‌‌های فیروزه نیشابور آن است که زیر نگین آن  رگه‌‌های سیاه به چشم می‌‌خورد.
علاوه بر تشخیص اصالت فیروزه نیشابور باید دقت داشت که فیروزه عجمی خالص، عاری از هرگونه شکاف و لکه‌‌‌ای بوده و سطحی صیقلی داشته باشد.    

 

بازار پخش سنگ فیروزه خالص نیشابور

بازار پخش سنگ فیروزه خالص نیشابور همانطور که شرح آن رفت تشخیص اصل بودن فیروزه کار دشواری است، و با کمی کار می‌‌توان با پلاستیک فشرده ظاهر فیروزه را جعل کرد. پس بهتر و شایسته تر آن است که برای خرید فیروزه به مراکز و بازارهای پخش معتبر فیروزه مراجعه کرد و بر این اساس از اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما