نرخ روز فیروزه عجمی پاک

فیروزه عجمی پاک به نوعی از فیروزه گفته می شود که هیچ گونه رگچه ای از جمله طلایی یا سیاه یا هر رنگ دیگری در آن دیده نمی شود. این نوع فیروزه مانند مابقی انواع آن از معادن فیروزه استخراج می شود و دلیل پاک بودن آن به فعل و انفعالات زمین شناسی برمی گردد. این فیروزه در رگه های خاصی از معدن فیروزه یافت و استخراج می گردد. اکثر فیروزه های عجمی پاک، به رنگ آبی هستند.

نرخ روز فیروزه عجمی پاک

اطلاعاتی درباره فیروزه عجمی پاک

اطلاعاتی درباره فیروزه عجمی پاک

تولید فیروزه به صورتی که در بازار یافت می شود به معادن آن برمی گردد. بدین ترتیب که سنگ فیروزه پس از استخراج و استحصال از معادن فیروزه که اکثرا در مناطق پرپتانسیل فلزی مانند مس، آهن، طلا، وانادیوم و … می باشد، وارد کارگاههای کانه آرایی و فرآوری این سنگ گران قیمت می شوند و در این مرحله به سنگهایی با ویژگیهای بصری مختلف از جمله سنگ فیروزه عجمی پاک، عجمی معمولی و شجری تقسیم می گردند. پس از این مرحله هر کدام از سنگهای فیروزه عجمی پاک به قطعاتی با سایزهای مختلف برای کاربردهای گوناگون از جمله ساخت عقیق انگشتر نقره یا طلا، زیور دستبند و گردنبند، ساخت قطعاتی برای همراه کردن قاشق و چنگال و بشقاب با این سنگ زینتی، شطرنج و … تقسیم می گردد.

فیروزه به دلیل اینکه دارای عناصری مانند مس و آهن هستند در مناطقی از زمین یافت می شوند که همراه کانی زایی مس هستند  و وجه شباهت این سنگ فیروزه عجمی پاک با کانی آزوریت،  رنگ آبی آن و وجه تمایز آن حالت تبلور و سختی آن می باشد که بسیار سخت تر از آزوریت می باشد. همین ویژگی سختی آن که از لحاظ درجه بندی با مقیاس موس بین 5 تا 6 رده بندی می گردد، ویژگی تراشندگی و قابلیت صیقل به این سنگ فیروزه ناب را داده است. بدین ترتیب که هنگام تراش و صیقل دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل فشارهای وارده می باشد و اجازه هر نوع تراش و انحنا را به اپراتور تراشنده می دهد. 

تولید انواع فیروزه عجمی پاک

تولید انواع فیروزه عجمی پاک

فیروزه عجمی پاک که جز انواع فیروزه می باشد دارای سطحی کاملا پاک و بدون رگچه می باشد و تولید آن از سنگهای استخراج شده  از رگه هایی در معدن ایجاد می شود که دارای این ویژگی خاص می باشند. 

اکثر معادن فیروزه کشور از جمله نیشابور، دامغان و کرمان دارای انواع فیروزه می باشند. اما در معادن نیشابور این سنگ بیشتر یافت می گردد و چون کیفیت و اسم و رسم فیروزه نیشابور زبانزد و دارای قیمتی بالا می باشد، در بازار اکثر فیروزه های عجمی پاک بنام نیشابور معرفی شده اند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما